Słownik pojęć związanych z zakupami
Zakupy internetowe są coraz popularniejsze. Z kupowaniem przez internet wiąże się kilka ważnych pojęć, które warto znać. Wiedza ta pozwoli Ci uniknąć wielu błędów, które mogą okazać się kosztowne dla Twojego portfela. Dlatego zachęcam do poniższej lektury.
Początki rynku e-commerce sięgają jeszcze lat 80. XX wieku. Sam handel internetowy, to dopiero połowa lat 90. minionego stulecia. Prawdziwy wysp sklepów internetowych miał miejsce 10 – 15 lat temu. Mimo tego, że to relatywnie dużo czasu, to i tak wielu z nas ma problemy z poruszaniem się w świecie wirtualnego handlu. Dlatego w artykule poniżej postanowiliśmy wyjaśnić kilka pojęć.
- B2C (ang. Business to Consumer) – to relacje (przygotowanie oferty, zamówienia, płatności realizacja transakcji itd.) między biznesem, a konsumentem. B2C występuje np. wtedy, gdy kupujesz jakiś produkt w sklepie internetowym
- B2B (ang. Business to Business) – tym skrótem określamy relacje między firmami (przygotowanie oferty, zamówienia, płatności itd.). Przykładem może być zakup towarów w hurtowni przez sklep internetowy
- C2C (ang. Consumer to Consumer) – występuje w przypadku handlu między konsumentami. Przykładem może być sprzedaż telefonu na aukcji internetowej (np. Allegro, eBay) przez prywatną osobę
- Certyfikat SSL – technologia, która informuje o wiarygodności strony internetowej. Certyfikaty SSL wydawane są witrynom internetowym (tym, które o to poproszą) przez specjalnie do tego celu powołane Urzędy Certyfikacji. Dane przesyłane między stroną www, a klientem są dodatkowo szyfrowane za pomocą klucza 128 lub 256 bitów. Z certyfikatów SSL korzystają przede wszystkim banki oraz sklepy internetowe
Połączenie zabezpieczone (zielona kłódka, protokół HTTPS) - na podstawie mBank.pl
- Cookies – małe pliki tekstowe przechowywane lokalnie w pamięci urządzenia. Pliki cookies wysyłane są przez strony internetowe. Ich zastosowania są bardzo szerokie. Przede wszystkim używa się ich do spersonalizowania wyglądu oraz zawartości strony internetowej. Dla przykładu w plikach cookies może być zapisywana zawartość Twojego koszyka zakupowego
- E-commerce (handel elektroniczny) – polega na wykorzystaniu urządzeń elektronicznych w sprzedaży. Przykładem e-commerce jest handel internetowy
- Gwarancja – jest to dobrowolne zobowiązanie producenta do usunięcia określonych wad produktu, które mogą powstać podczas jego użytkowania, a które zostały wyszczególnione w karcie gwarancyjnej. Producent sam ustala czas trwania gwarancji (np. 6 miesięcy, 1 rok, 2 lata itd.) oraz to, czy produkt w ogóle będzie objęty gwarancją - gwarancja ma charakter dobrowolny
- Klauzule niedozwolone – są to różnego rodzaju zapisy spotykane zwłaszcza w regulaminach sklepów internetowych, które stoją w sprzeczności z ogólnie obowiązującym prawem
- Koszyk zakupowy – część sklepu internetowego, gdzie kupujący dodaje wybrane przez siebie produkty (analogia do koszyka w sklepach samoobsługowych). Koszyk zakupowy zawiera listę produktów, które chcemy kupić oraz ich cenę. Zawartość koszyka może być w dowolnym momencie edytowana (usuwanie oraz dodawanie elementów, itp.)
Koszyk zakupowy z przykładowymi pozycjami
- Polityka prywatności – informuje o tym jakie dane osobowe zbierane są przez sklep internetowy oraz do czego są one używane
- Porównywarka cen – rodzaj serwisu internetowego, który umożliwia porównanie cen produktów w różnych sklepach internetowych
- Promocja – jest to obniżka ceny produktu pełnowartościowego. Dlatego w promocji często sprzedaje się ubrania posezonowe, które co prawda nie posiadają żadnych wad, ale o danej porze roku nie są już tak pożądane przez kupujących
- Przecena – dotyczy produktu, który posiada jakąś wadą. Jednak co istotne kupujący musi o tej wadzie wiedzieć. Nie można reklamować produktu będącego w przecenie, ale tylko w odniesieniu do wady ze względu na którą produkt został przeceniony. Wszystkie inne usterki podlegają reklamacji. Na przykład zakupiliśmy telewizor, który został przeceniony ze względu na niedziałający port HDMI. Wady tej nie możemy reklamować, ale wszystkie inne usterki już tak
- Regulamin sklepu internetowego – to swego rodzaju umowa pomiędzy sklepem internetowym, a konsumentem. Regulamin zawiera przede wszystkim informacje o sposobach składania zamówień, formach dostawy i płatności, warunkach odstąpienia od umowy, sposobach dochodzenia roszczeń itp.
- Rękojmia – o ile gwarancja jest dobrowolna i dotyczy producenta, o tyle rękojmia jest obowiązkowa (wynika z ustawy) oraz odnosi się do sprzedawcy. Rękojmia co do zasady trwa dwa lata, z czego jeżeli wada ujawniła się do 12 miesięcy od dnia zakupu, to przyjmuje się, że istniała ona również w chwili nabycia towaru, a więc to sprzedawca powinien udowodnić, że było inaczej. W czasie trwania rękojmi sprzedawca jest zobowiązany do usunięcia wad zarówno fizycznych, jak i prawnych (np. towar pochodził z kradzieży, należał do osób trzecich) – oczywiście, jeżeli wady nie powstały z winy konsumenta
- Reklamacja – jest to potoczna nazwa żądań odnoszących się do usunięcia wad, powstałych podczas użytkowania produktu. Żądania te mogą być kierowana do sprzedawcy (na podstawie rękojmi) lub do producent (w oparciu o gwarancję)
- Zakupy grupowe – popularna ostatnio forma sprzedaży internetowej, gdzie nabywcą danego towaru (usługi) jest jednocześnie relatywnie duża ilość osób. W praktyce wygląda to tak, że firmy wystawiają swoje produkty (bilety do kina, karnety na siłownie, wycieczki itp.) w jednym z serwisów służących do zakupów grupowych i oferują zniżkę, np. 35%, ale tylko wtedy, gdy zakupu dokona określona liczba osób (np. przynajmniej 80 klientów)
Opinie o produktach