Jaką kamerę cyfrową kupić?
Kamery cyfrowe pojawiły się na rynku już w latach 80. XX wieku. Jednak dopiero w ostatnim dziesięcioleciu ich ceny spadły na tyle, aby mógł sobie na nie pozwolić przeciętny kupujący. Obecnie urządzenia te cieszą się ogromną popularnością. Wszystkie dzięki wysokiej jakości nagrań, niewielkim gabarytom oraz przystępnym cenom.
Spis treści
Nośniki
miniDV / DV
Kasety miniDV oraz DV z wyglądu przypominają kasety VHS – są jednak od nich dużo mniejsze. Obecnie na rynku można spotkać zaledwie kilka modeli kamer zapisujących film na tego typu nośnikach – miniDV / DV powstało w połowie lat 90. XX wieku i obecnie uważane są za przestarzałe.
DV | miniDV | |
---|---|---|
Standard play (SP) | 270 minut | brak |
Long play (LP) | 60 / 80 minut | 90 / 120 minut |
Nagranie z kamery cyfrowe miniDV / DV do komputera przesyłamy za pomocą złącza IEEE 1394 (FireWire) – obraz o rozdzielczości 720x576 w formacie PAL. Jeżeli komputer nie posiada takiego interfejsu, to istnieje możliwość zakupu specjalnego kontrolera FireWire, który podpinamy do złącze PCI na płycie głównej.
Do zapisania 60 minut potrzebujemy: 3 600 sekund × 3,6 MB = 12 960 MB, czyli 12,7 GB.
Płyta DVD
Wykorzystanie płyt DVD w kamerach cyfrowych cieszy się obecnie znikomą popularnością. Właściwe, to tego typu urządzenia możemy kupić jedynie na rynku wtórnym.
Stosowane tutaj płyty DVD mają mniejszą średnicę oraz pojemność niż normalnie (8 cm / 1,4 GB). Z tego też względu pomieścimy na nich tylko pół godziny filmu w standardowej jakości. Jest to stosunkowo niewiele jak na obecne standardy.
Jednak i tutaj możemy się dopatrzeć pewnych pozytywów. Aby obejrzeć film nie musimy martwić się jaki interfejs wykorzystać, bo wystarczy wyjąć płytę z kamery i uruchomić ją w dowolnym odtwarzaczu DVD – mimo mniejszych rozmiarów taka płyta będzie pasować.
Dysk twardy (HDD)
Mogą posiadać bardzo dużą pojemność – nawet do 240 GB. Pozwala to pomieścić nagrania o znacznej długości. Dla przykładu dysk 240 GB jest w stanie zapisać 22 godziny nagrania w bardzo wysokiej jakości (Full HD - 1920 × 1080) lub nawet 61 godzin w trybie Long Play (720 x 480).
Jednak dyski twarde mają pewną istotną wadę, która sprawia, że zainteresowanie kamerami w nie wyposażonymi jest znikome. Po pierwsze dyski takie mają w swojej budowie elementy mechaniczne, co sprawia, iż potrzebują znaczną ilość energii. Po drugie mogą ulec uszkodzeniu nawet podczas niewielkich wstrząsów. Wszystko to sprawia, iż dysk HDD jako nośnik danych w kamerach jest bardzo mało popularny, chociaż znajdziemy kilka modeli na rynku.
Nagrania z takiej kamery przesyłamy za pomocą kabla USB – po podłączeniu urządzenia komputer wykrywa go jako dysk zewnętrzny. Dlatego możemy swobodnie kopiować pliki oraz je usuwać.
Pamięć wbudowana flash
Kamery wykorzystujące tego typu nośniki cieszą się bardzo dużą popularnością. Pamięci flash są niewielkie, zużywają znikomą ilość energii, a mimo tego mogą dysponować zadowalającymi pojemnościami – np. 64 GB. Pozwala to zapisać prawie 15 godzin w trybie HQ (Wysoka jakość) lub ponad 22 godzin w jakości standardowej.
Nagrany film przegramy na komputer za pomocą kabla USB. Podłączone w ten sposób urządzenie zostanie wykryte jako pamięć zewnętrzna.
Karta pamięci
Są rodzajami pamięci flash. W przeciwieństwie do pamięci wbudowanej mogą być bez przeszkód wyjmowane z kamery (ze specjalnego slotu), np. w celu zapisania zawartości na komputerze (odczytywane w specjalnym czytniku), lub wymieniane na inne karty, np. takie o większej pojemności – mogą mięć nawet do 64 GB
Kamery z możliwością zamontowania karty pamięci są obecnie najczęściej spotykane na rynku. Zwykle występują w połączeniu z pamięcią wbudowaną flash. Przykładowo możemy spotkać konfigurację 32 GB pamięci wbudowanej flash + wejście na kartę pamięci do 64 GB.
Wśród kart dominują SD/SDHC/SDXC. Rzadziej spotykane są karty MS (Memory Stick) – w kamerach Sony.
Rodzaje kamer
Wyróżniamy kilka rodzajów kamer. Różnią się one od siebie obszarami zastosowań. Obecnie największą popularnością cieszą się kamery amatatorskie.
Rodzaj | Opis | Zdjęcia | ||
---|---|---|---|---|
Turystyczne oraz sportowe Przykład: GoPro Hero 3+ Silver Edition | Mają bardzo małe rozmiary, są odporne na uszkodzenia mechaniczne, a także mogą być wyposażone w dodatkowe funkcje ułatwiające pracę w terenie – GPS (zapisuje nagrywaną trasę), specjalne uchwyty mocujące, wodoodporność itd. | |||
Amatorskie Przykład: Panasonic HC-V750 | Najczęściej kupowany typ kamer cyfrowych. Są poręczne, lekkie, niedrogie oraz łatwe w obsłudze | |||
Półprofesjonalne Przykład: Sony PXW-X70 | Stosowane w niedużych firmach zajmujących się filmowaniem imprez okolicznościowych: komunii, wesel itd. | |||
Profesjonalne Przykład: Panasonic AJ-PX5000G | Stosowane wszędzie tam, gdzie wymagana jest najwyższa jakość |
Przetwornik (rozdzielczość)
Przetwornik
Przetwornik, to jeden z najistotniejszych elementów kamery - spełnia podobną funkcję co matryca w aparacie cyfrowym. Najważniejszym zadaniem przetwornika jest przetwarzanie padającego światła w impulsy elektryczne. Tak wygenerowane napięcie daje podstawy do stworzenia obrazu cyfrowego.
Obecnie istnieje kilka rodzajów przetworników, np. MOS, 3MOS, CMOS, CCD oraz 3CCD, jednak najczęściej spotykane są:
- CDD
- CMOS
- MOS
Matryce CCD są wolne w działaniu (należy zawsze czytać całą matrycę - nawet gdy chcemy odczytać jeden piksel. Dlatego zużywają również więcej prądu niż CMOS, co powoduje konieczność częstszego ładowania baterii. Jednak w CCD zauważalne są mniejsze szumy niż w CMOS.
Na rynku dostępne są też matryce typu MOS. Mają one łączyć zalety CCD oraz CMOS.
W droższych modelach montuje się nawet 3 przetworniki jednocześnie, np. 3CCD. Takie rozwiązanie owocuje lepszych odwzorowaniem kolorów, gdyż każdy z przetworników zajmuje się przetwarzaniem jednej z trzech barw RGB (Red, Green, Blue).
Rozdzielczość
Rozdzielczość, to nic innego jak ilość punktów tworzących obraz. Zwykle podaje się ją jako ilość linii w pionie (rozdzielczość pozioma) oraz w poziomie (rozdzielczość pionowa). Przykładem może być rozdzielczość 700×500px, co oznacza, że obraz posiada 700 kolumn oraz 500 rzędów. Wraz ze wzrostem rozdzielczości obraz będzie dysponował większą szczegółowością.
Rozdzielczość SD (Standard Definition)
Oferują rozdzielczość wynoszącą 768×576px. Obecnie bardzo rzadko spotykane są na rynku kamery pracujące w tej rozdzielczości.
Rozdzielczość HD
Dzieli się na standardy:
- 720p (HD Ready) - 1280 × 720 pikseli
- 1080i (HD) - 1920 × 1080 pikseli
- 1080p Full HD - 1920 × 1080 pikseli
Jak pewnie zauważyłeś mamy dwa warianty standardu 1080 – z literą i oraz literą p.
Otóż litera i (ang. Interlaced - obraz z przeplotem) oznacza, iż poziome linie wyświetlane są naprzemiennie, co może sprawiać wrażenie migotania obrazu.
Z kolei p (ang. progressive scan - skanowanie progresywne) informuje, iż cały obraz jest generowany w tym samym czasie – skutkuje to lepszą jakością.
Rozdzielczość 4K / UltraHD
Generalnie 4K miało odnosić się do wszystkich standardów, które posiadają ponad 4 000 linii w pionie (rozdzielczość pozioma).
Jednak w praktyce sytuacja wygląda nieco inaczej. W kinematografii stosuje się obraz o rozdzielczości 4096 × 2160, natomiast w telewizji 3840×2160. Dlaczego akurat tak? Otóż 4096× 2160 daje obraz o proporcjach 19:10. Jak wiadomo większość produkowanych obecnie filmów jest w standardzie 16:9. Dlatego, aby nie wprowadzać zbędnego zamieszania usunięto część pikseli i uzyskano rozdzielczość 3840×2160 (16:9), którą nazwano Ultra HD.
Jednak mimo wszystko nadal pojawiają się pewne problemy w nazewnictwie. Otóż niektórzy producenci mianem 4K określają rozdzielczość 3840×2160, co tak do końca nie jest poprawne i może wprowadzać w błąd. Dlatego przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę na rozdzielczość i wybierać 3840×2160, gdyż to właśnie ona została zaadaptowana do telewizji – matryce telewizorów Ultra HD (4K) obsługują rozdzielczość 3840×2160 i proporcje 16:9.
Obecnie kamery Ultra HD (4K) są stosunkowo drogie.
Klatki / sekundę
Rejestrując film zapisujemy tak naprawdę sekwencję następujących po sobie obrazów. Większość kamer na rynku pozwala na nagrywanie z ilością od 10 do 60 klatek (obrazów) na sekundę. Dla porównania film w kinie, to 24 kl./s, a w telewizji (PAL/SECAM - 25 kl./s; NTSC jest to 29,97 kl./s).
Zbyt mało klatek (poniżej 20) spowoduje, iż film będzie wyświetlany skokowe - coś jak pokaz slajdów. Z kolei im klatek więcej, tym obraz będzie bardziej płynny oraz ostry.
Istnieją kamery, które potrafią nagrywać nawet kilka tysięcy klatek na sekundę. Film taki może być później spowalniany bez utraty płynności (ang. slow motion). Tego typu sprzęt wykorzystuje się zwykle w profesjonalnych zastosowaniach – np. w relacjach sportowych.
Megapiksele
Często rozdzielczość podaje się w tzw. "megapikselach". Co ona oznacza? Otóż jest to po prostu ilość punktów z jakich składa się obraz. Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Kamera cyfrowa HD Ready z rozdzielczością 1280×720px posiada 1280 linii w pionie oraz 720 w poziomie. Obraz tworzony jest więc przez 1280 × 720 = 921 600 punktów. Skąd jednak te megapiksele? Mega jest przedrostkiem w układzie SI, który oznacza wielokrotność o mnożniku 1 000 000. Tak więc 921 600 punktów jest tym samym co 921 600 / 1 000 000 = 0,9216 Mega. Żeby nie było nieporozumieniem dodaje się do mega słowo piksele. Zwykle ilość punktów się zaokrągla i w tym przypadku podalibyśmy, że nasz sprzęt, który nagrywa w rozdzielczości 1280 x 720px, posiada 0,9 megapikseli.
Często w specyfikacjach znajdziemy podejrzanie duże wartości megapikseli, np. 16 Mpx. Skąd się one wzięły? Otóż producenci zwykle w ten sposób podają rozdzielczość wbudowanego aparatu cyfrowego (liczone w ten sam sposób), a nie kamery.
.Obiektyw kamery cyfrowej
Zoom
Istnieją dwa rodzaje zoomu. Jeden z nich (optyczny) należy brać pod uwagę. Drugi (cyfrowy) nie ma większego znaczenia.
Zoom optyczny
Zoom optyczny zwykle kojarzony jest z możliwością przybliżania filmowanego obiektu o krotność podanego zoomu, np. x3 powinien przybliżyć obiekt 3 razy. Nie jest to do końca prawdą. Dlaczego? Zoom optyczny mówi nam jedynie o skali regulacji przybliżenia, np. x3 zoom to informacja, że istnieje skala od 1 do 3 i w jej zakresie możemy przybliżać obiekt, ale wcale nie musi on być 3 razy bliżej niż w rzeczywistości! Dlaczego w takim razie podaje się takie wartości? Chodzi tutaj o regulację ogniskowej, a dokładniej jest to informacja o tym, ile razy największa ogniskowa jest większa od najmniejszej. Dla przykładu - maksymalna ogniskowa, to 900 mm, a minimalna, to 30. Zoom optyczny będzie więc wynosił 900 / 30 = 30.
Faktem jest jednak to, że zoom optyczny powoduje przybliżenie filmowanego obiektu i to bez zauważalnej zmiany jakości, jednak zwykle nie o podaną wartość (w odniesieniu do rzeczywistego obiektu). Na rynku istnieją modele nawet z 50 – krotnym zoomem optycznym.
Zoom cyfrowy
Zoom cyfrowy nie ma większego znaczenia. Działa on w ten sposób, że wycina fragment obrazu, a następnie rozciąga go do wielkości pełnego kadru. Obraz traci wtedy pierwotną ilość pikseli, a więc widzimy na nim mniej szczegółów.
Zoom cyfrowy ma większe znaczenie marketingowe niż praktyczne. Często producenci puszczają wodzę fantazji i na rynku ukazują się modele nawet z kilkutysięcznym zoomem cyfrowym!
Zakres ogniskowej
Ma on ścisły związek z zoomem optycznym. Jest to wartość maksymalnej oraz minimalnej ogniskowej jaką możemy ustawić. Przykładem może być zakres 37-1075mm. Im wartość ogniskowej ma większą wartość, tym kąt widzenia jest węższy, a tym samym przybliżenie jest większe.
Jasność obiektywu
Parametrem, na który również powinniśmy zwrócić większą uwagę jest jasność obiektywu. Parametr ten informuje nas o ilości światła jaka dostaje się przez obiektyw do "wnętrza kamery". Jasność obiektywu mierzymy jako stosunek ogniskowej obiektywu do średnicy obiektywu (przesłona jest maksymalnie otwarta).
Jasność obiektywu podajemy w formacie f/x. Obecnie poleca się jasność na poziomie f1,6 -0 f1,8. Im wartość ta jest mniejsza, tym obiektyw dysponuje większą jasnością.
Dodatkowe funkcje
Stabilizator obrazu
Jest on mniej lub bardziej zaawansowanym układem, który ma na celu zminimalizowanie drgań powstałych podczas nagrywania filmów, a które powodują rozmycie obrazu. Drgania mogą powstawać podczas kręcenia ujęć w ruchu (gdy idziemy) lub podczas filmowania z dużym zbliżeniem (drżenie ręki). Zwykle spotykamy dwa typy stabilizacji obrazu.
Stabilizacja optyczna (OIS)
Specjalny układ wykrywa drgania i koryguje je manipulując ruchomą soczewką. Ta metoda jest bardzo efektywna, dlatego jest szczególnie polecana.
Stabilizacja elektroniczna (EIS)
Odpowiednie algorytmy szukają i mierzą ruch, który powstaje na przetworniku. Jeżeli ruch (przesunięcie) zostanie zakwalifikowane jako niecelowe (wstrząs), to odpowiedni program przesunie obraz.
Aparat fotograficzny
Jest to obecnie standard. Wbudowane aparaty dysponują zwykle dużo wyższą rozdzielczością niż rozdzielczość możliwych do nagrywania filmów. Aparaty tego typu robią zwykle dobrej i bardzo dobrej jakości zdjęcia, jednak ustępują na tym polu dedykowanym aparatom cyfrowym.
Wbudowany GPS
Niektóre kamery, zwłaszcza te turystyczne (sportowe), wyposażone są w moduł GPS. Dzięki temu wraz z filmem zapisywane są również współrzędne miejsca, w którym się aktualnie znajdujemy.
3D
Na rynku możemy spotkać kilka modeli kamer, które mogą rejestrować obraz 3D. Urządzenia takie wyposażone są w 2 obiektywy, które rejestrują dwa przesunięte względem siebie obrazy (zobacz więcej o widzeniu przestrzennym - oko patrzy mózg widzi).
Wodoodporność
Istnieją kamery, które są wodoodporne. Maksymalne zanurzenie w zależności od modelu może wahać się od 1,5 do nawet 70 metrów.
Projektor
Na rynku możemy spotkać kamery, które pełnią także funkcje projektora. Urządzenia takie pozwalają na nagrywanie filmów, a potem na ich wyświetlanie na ścianie (ekranie) jak w normalnym projektorze.
Interfejsy
Nagranie filmu na kamerę to nie wszystko. Istotne jest również to, aby tak utrwalony film można było obejrzeć w telewizorze lub na komputerze. Służą do tego różnego rodzaju złącza, które wykorzystywane są w zależności od typu urządzenia, a także rodzaju rozdzielczości (SD lub HD).
Rodzaj | Opis | Zdjęcia | ||
---|---|---|---|---|
DV (FireWire) | Umożliwia przesyłanie danych w postaci cyfrowej do pamięci komputera - w przypadku kamer miniDV / DV | |||
USB | Jeżeli posiadamy urządzenie, które wyposażone jest w takie nośniki danych jak: dysk HDD, pamięć flash, czy karta pamięci, to do przesyłania danych wykorzystamy właśnie kabel USB | |||
AV | Informacja o istnieniu złącza, które możemy wykorzystać do podłączenia telewizora | |||
HDMI | Cyfrowe złącze, które umożliwia przesyłanie obrazu (Full HD) oraz dźwięku z kamery do telewizora | |||
Komponentowe | Analogowe złącze do przesyłania obrazu na ekran telewizora w jakości Full HD. Składa się z 3 wtyk (cinche) – czerwonej, zielonej i niebieskiej. Nie przenosi dźwięku – chyba, że zastosujemy dodatkowe złącze cinch (audio) | |||
Gniazdo S-Video | Przesyłanie obrazu analogowego w rozdzielczości do 480i. Złącze przestarzałe | |||
Słuchawki | Wejście minijack na słuchawki |
Opinie o produktach