Podczas zakupów warto zwrócić uwagę na to, co wybierają inni. Dlatego zachęcam do zapoznania się z zestawieniem zamieszczonym poniżej. Zawiera ono 20 najpopularniejszych obiektywów w ostatnim czasie. Jednak samo zestawienie to nie wszystko co oferuje ta strona. Po kliknięciu w link danego produktu, zostaniesz przeniesiony na stronę, gdzie znajdziesz listę sklepów internetowych z danym produktem (lornetka), wraz cenami.
*Uwaga: powyższe zestawienia tworzone są w oparciu o popularność produktów w porównywarkach cen (większa popularność, wyższa pozycja).
Porady przed zakupem (znacznie parametrów)
Typ: istnieje kilka rodzajów obiektywów, każdy z nich przystosowany jest do różnych zastosowań i stylów fotografowania.
Obiektywy standardowe - oferują ogniskową zbliżoną do perspektywy ludzkiego oka, idealne do codziennego użytku, są wszechstronne, dobrze nadają się zarówno do portretów, jak i fotografii krajobrazowej.
Obiektywy szerokokątne - zapewniają szerszy kąt widzenia niż standardowe, co jest idealne do fotografii krajobrazowej i architektonicznej, umożliwiają uchwycenie rozległych scen bez potrzeby oddalania się od fotografowanego obiektu.
Obiektywy makro - pozwalają na fotografowanie z bardzo bliskiej odległości, uwydatniając drobne szczegóły, są niezastąpione w fotografii przyrodniczej, pozwalając na uzyskanie dużych powiększeń małych obiektów, np owadów.
Rybie oko - charakteryzują się ekstremalnie szerokim kątem widzenia, tworząc efekt sferycznego zniekształcenia, są używane do twórczych i eksperymentalnych zdjęć, oferując unikalną perspektywę.
Teleobiektywy - pozwalają na fotografowanie odległych obiektów (dysponują bardzo dużym przybliżeniem), sprawdzają się w fotografii sportowej, przyrodniczej itp.
Zakres ogniskowej: krótsze ogniskowe (np. 24mm) zapewniają szerszy kąt widzenia, co jest idealne do krajobrazów lub fotografii architektonicznej, natomiast dłuższe (np. 200mm) pozwalają na uzyskanie efektu zbliżenia, sprawdzając się w fotografii portretowej, sportowej czy przyrodniczej. Ogniskowa ma również wpływ na perspektywę i proporcje obrazu, co jest istotnym elementem w kreowaniu kompozycji fotograficznej.
Budowa: często opisywana jako liczba elementów w grupach, np. 9 elementów w 7 grupach. Parametr ten odnosi się do ilości soczewek (elementów optycznych) użytych w obiektywie oraz do sposobu, w jaki są one ze sobą skonfigurowane (grupowane). Każdy element ma za zadanie korygować różne aberracje optyczne i poprawiać ogólną jakość obrazu, natomiast grupowanie soczewek pozwala na efektywniejszą korekcję oraz umożliwia zmniejszenie rozmiarów obiektywu.
Zaawansowane obiektywy, zwłaszcza te z dużą ogniskową lub szerokim zakresem zoomu, mogą zawierać wiele elementów optycznych rozmieszczonych w skomplikowanych konfiguracjach. Elementy te mogą obejmować soczewki asferyczne, które pomagają redukować aberrację sferyczną oraz elementy z niskim współczynnikiem dyspersji, ograniczające aberrację chromatyczną.
Filtr o średnicy: określa rozmiar filtra, który można zamontować na obiektywie. Jest to ważny parametr dla fotografów planujących używanie filtrów ochronnych, polaryzacyjnych czy ND, ponieważ muszą oni dopasować filtry o odpowiedniej średnicy do gwintu swojego obiektywu. Średnica filtra jest zazwyczaj podawana w milimetrach (mm).
System mocowania: określa system mocowania, który umożliwia połączenie obiektywu z konkretną marką i modelem aparatu. Każdy producent aparatów może stosować własny, unikalny rodzaj bagnetu, np. Canon EF, Sony E, Fuji X itp.
Kąt wiedzenia: to zakres sceny, który jest w stanie uchwycić obiektyw z danej odległości, wyrażany zazwyczaj w stopniach. Wartość ta zależy od ogniskowej obiektywu ? krótsza ogniskowa daje szerszy kąt widzenia (polecane do fotografii krajobrazowej, architektonicznej, wnętrz), podczas gdy dłuższa ogniskowa oferuje węższy kąt (zalecane dla fotografii portretowej, sportowej oraz przyrodniczej).
Odległość min.: to najkrótsza odległość, z jakiej obiektyw jest w stanie prawidłowo wyświetlić obiekt na matrycy aparatu, zachowując ostrość. Ten parametr jest szczególnie istotny w makrofotografii, gdzie fotografuje się z bardzo bliska, aby uchwycić drobne szczegóły obiektów, ale ma również znaczenie w portretach i innych rodzajach fotografii, pozwalając na bliskie kadrowanie.
Przysłona: kontroluje ilość światła, które wpada do aparatu oraz wpływa na głębię ostrości obrazu. Jasne przysłony (np. f/1.4, f/2.0) pozwalają na fotografowanie w słabym oświetleniu bez konieczności zwiększania ISO, co jest korzystne dla zachowania jakości zdjęć bez szumu. Takie przysłony są również idealne do portretów, gdzie płytsza głębia ostrości pozwala na wyizolowanie fotografowanego obiektu od tła, zapewniając rozmycie, znane jako bokeh.
Z kolei w fotografii krajobrazowej często stosuje się mniejsze wartości przysłony (np. f/8, f/11), co skutkuje większą głębią ostrości, zarówno na pierwszym, jak i na dalszym planie. Wartości takie pozwalają na uchwycenie szczegółów sceny w szerokim zakresie odległości.
Przysłony średnie, takie jak f/5.6 czy f/8, są zalecane dla tradycyjnej fotografii ulicznej lub dokumentalnej, gdzie ważne jest uzyskanie dobrego balansu między ilością światła a głębią ostrości, aby efektywnie uchwycić dynamikę sceny.
Maks. powiększenie: to wartość, która wskazuje, jak bardzo możemy przybliżyć fotografowany obiekt bez fizycznego zbliżania się do niego, np.
1:1 - jest to powiększenie typowe dla obiektywów makro. Pozwala na fotografowanie obiektów w ich rzeczywistej wielkości. Oznacza to, że obiekt jest odwzorowywany na matrycy aparatu w skali 1:1.
1:2 (0,5x) - powiększenie, które pozwala na odwzorowanie obiektu w połowie jego rzeczywistej wielkości. Jest to przydatne w sytuacjach, gdzie chcemy uchwycić więcej kontekstu sceny wokół mniejszego obiektu, zachowując jednocześnie wysoki poziom detali.
2:1 (2x) - powiększenie większe niż 1:1, rzadziej spotykane, ale dostępne w niektórych specjalistycznych obiektywach makro. Pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych zdjęć z bardzo bliskiej odległości, odwzorowując obiekt dwukrotnie większy niż jego rzeczywisty rozmiar. Jest to przydatne dla bardzo zaawansowanej makrofotografii, gdzie każdy detal ma znaczenie.
Ilość listków przesłony: wpływa na kształt otworu przysłony i w konsekwencji na wygląd rozmycia tła, znanego jako bokeh. Większa liczba listków, zwłaszcza gdy są one zaokrąglone, tworzy bardziej okrągłe i estetyczniejsze rozmycie, co jest pożądane w portretach i fotografii, gdzie głębia ostrości jest płytsza.
Stabilizator obrazu: technologia, która kompensuje niepożądane ruchy i drgania aparatu, co może prowadzić do rozmycia zdjęć, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych lub przy fotografowaniu z długimi ogniskowymi bez użycia statywu. Działa poprzez fizyczne przesuwanie elementów optycznych wewnątrz obiektywu lub za pomocą systemu optycznego, który koryguje wibracje w czasie rzeczywistym.
Opinie o produktach
-3[3]
Celestyna
1 rok temu
Bardzo interesuję się fotografią. Chciałam sobie kupić Nikona D5200. Zastanawiam się jednak czy lepiej kupić dwa obiektywy (standardowy i teleobiektyw), czy może jeden ale z szerokim zakresem ogniskowej. Chodzi o to, że chciałam fotografować dalekie obiekty, jak również robić portrety. Dwa dedykowane obiektywy to dużo wyższa cena niż jeden ze zmienną ogniskową, ale czy taki się sprawdzi w moim przypadku?
Odpowiedz
+3[9]
Magnes
12 lat temu
Myślałem, że dysponuję dobrej klasy lustrzanką, a tu widzę, że najdroższy obiektyw jest prawie trzykrotnie droższy niż mój cały korpus, a pewnie to i tak nie szczyt możliwości jeżeli chodzi o cenę
Odpowiedz
-2[4]
Ramirez
1 rok temu
@Magnes Nie ma sensu patrzeć na to w ten sposób. Obiektyw z górnej półki wymaga korpusu z górnej półki. W przeciwnym razie co z tego, że obiektyw będzie wysokiej klasy jak matryca wszystko popsuje np. przez swoje szumy … Po prostu należy kupować zarówno obiektyw, jak i korpus z tego samego segmentu.
Odpowiedz
Dodaj opinię do rankingu
Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.
Pokaż więcej...
Zgadzam się na zapisywanie Cookie (możesz również nacisnąć "Krzyżyk", aby wyrazić zgodę):
Opinie o produktach