Mamy prawie 500 poradników i rankingów oraz około 10 tyś. ocen produktów!

Logo strony Strefa Zakupowa
Rejestruj
Zmień czcionkę:

Ranking obiektywów sierpień 2025 *

Podczas zakupów warto zwrócić uwagę na to, co wybierają inni. Dlatego zachęcam do zapoznania się z zestawieniem zamieszczonym poniżej. Zawiera ono 20 najpopularniejszych obiektywów w ostatnim czasie. Jednak samo zestawienie to nie wszystko co oferuje ta strona. Po kliknięciu w link danego produktu, zostaniesz przeniesiony na stronę, gdzie znajdziesz listę sklepów internetowych z danym produktem (lornetka), wraz cenami.

Ostatnia aktualizacja rankingu:

1. Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR

Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 70-210 mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Pentax
Kąt wiedzenia: 23 - 7.7,34.5 - 11.8
Odległość min.: 0,95 m
Przysłona: 4.0-32
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 107 - 322
Maks. powiększenie: x0.32
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 175×78,5 mm
Masa: 819g
Stabilizator obrazu: nie

2. Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE

Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 5.2 mm
Budowa: 12 elementów w 10 grupach
Filtr o średnicy: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm)
System mocowania: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005
Kąt wiedzenia: 190
Odległość min.: 20
Przysłona: 2.8 - 20
Ilość listków przesłony: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005
Wielkość: 121.1 × 53.5 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 350 g
Stabilizator obrazu: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005

3. Viltrox AF 85mm f/1.4 Pro FE

Viltrox AF 85mm f/1.4 Pro FE
Typ: Teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 85 mm
Budowa: 15 / 11
Przysłona: 1.4

4. Sigma C 150-600 f/5-6.3 DG OS HSM Cano ...

Sigma C 150-600 f/5-6.3 DG OS HSM Cano ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-600 mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 16.4° -4.1°
Odległość min.: 2,8m
Przysłona: 5.0-6.3 - 22
Maks. powiększenie: 0,2 (1:5)
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 105×260 mm
Masa: 1930g
Stabilizator obrazu: tak

5. Tamron SP 150-600mm F 5-6.3 Di VC USD ...

Tamron SP 150-600mm F 5-6.3 Di VC USD  ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-600 mm
Budowa: 21 / 13
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Nikon
Kąt wiedzenia: 16°25 - 4°8
Odległość min.: 2.2 m
Przysłona: 5.0-6.3 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 150 - 600
Maks. powiększenie: 1:3.9
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 260.2 × 108.4 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 2010g
Stabilizator obrazu: tak

6. Laowa C&D-Dreamer AF 10mm f/2.8 FF II ...

Laowa C&D-Dreamer AF 10mm f/2.8 FF II  ...
Typ: Szerokokątny
Zakres ogniskowej: 10mm
Budowa: 15 elementów w 9 grupach
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 130.4 st
Odległość min.: 0,12 m
Przysłona: 2.8 -
Maks. powiększenie: x0.24
Ilość listków przesłony: 5
Wielkość: 82 × 70.8
Kolor obudowy: czarny
Masa: 420 g
Stabilizator obrazu: tak

7. Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II SEL70 ...

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II SEL70 ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 70-200 mm
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Sony
Przysłona: 2.8 -
Ilość listków przesłony: 11
Wielkość: 88 × 200 mm
Kolor obudowy: biały
Masa: 1045 g
Stabilizator obrazu: tak

8. Nikon Nikkor Z 600mm f/4 TC VR S

Nikon Nikkor Z 600mm f/4 TC VR S
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 600 mm
Budowa: 26 / 20
Filtr o średnicy: 46
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: 4° 10
Odległość min.: 430
Przysłona: 4.0 -
Wielkość: 165 × 437 mm
Masa: 3260 g
Stabilizator obrazu: tak

9. Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G ED DX V ...

Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G ED DX V ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 18-300 mm
Budowa: 16 elementów w 12 grupach
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Nikon
Kąt wiedzenia: 76-5.2°
Odległość min.: 48 cm
Przysłona: 3.5
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 27 - 450 mm
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: ok. 78,5 × 99 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 550g
Stabilizator obrazu: tak

10. Sony FE GM 24-70mm f/2,8 II

Sony FE GM 24-70mm f/2,8 II
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 24-70 mm
Budowa: 20 / 15
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: FF 84 ° - 34 ° / APS-C 61°-23°
Odległość min.: 0,21 m
Przysłona: 2.8 - 22
Ilość listków przesłony: 11
Kolor obudowy: czarny
Masa: 695 g
Stabilizator obrazu: brak

11. Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM (AC70 ...

Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM (AC70 ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 70-200 mm
Budowa: 18 / 15
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 10-29°
Odległość min.: 1.5 m
Przysłona: 2.8-32
Ilość listków przesłony: 70-200mm, f/2.8, f/32, Canon RF, Pełna klatka, 34°?12°, 70cm, Około 1:4, 17 elementów w 13grupach, 9, AF: Dual Nano USMMF, Optyczna. Skuteczność 5 stopni EV., 77mm, Konfigurowalny pierścień regulacjiOdporność na warunki atmosferyczne, Pokrywa na obie
Wielkość: 84.6×193.6 mm
Masa: 1310g
Stabilizator obrazu: tak

12. Fuji XF27mm f/2.8 R WR II

Fuji XF27mm f/2.8 R WR II
Typ: Stałoogniskowy
Zakres ogniskowej: 27 mm
Budowa: Stałoogniskowy, 27, f / 2.8, Fujifilm X, 39, Nie, Nie
Filtr o średnicy: 39 mm
Kąt wiedzenia: 55.5
Odległość min.: 0.34 m
Wielkość: 62 ×23 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 84g
Stabilizator obrazu: Stałoogniskowy, 27, f/2.8, Fujifilm X, 39, Nie, Nie

13. Sony FE 28-70mm f/2 GM SEL2870GM

Sony FE 28-70mm f/2 GM SEL2870GM
Typ: Standardowy
Zakres ogniskowej: 28-70mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 86 mm
System mocowania: Sony FE
Odległość min.: 0,38 m
Przysłona: 2.0 -
Wielkość: 92.9 × 139.8 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 918
Stabilizator obrazu: brak

14. Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD So ...

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD So ...
Typ: Uniwersalny
Zakres ogniskowej: 17-70
Budowa: 16 elementów w 12 grupach (dwie asferyczne soczewki ze szkła formowanego (GM), jeden hybrydowy element asferyczny, 2 elementy ze szkła o niskiej dyspe
Filtr o średnicy: 67
System mocowania: Sony Typ E
Kąt wiedzenia: 23° -79° 55
Odległość min.: 19 (WIDE), 39 (TELE)
Przysłona: 2.8
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 17-70, mm
Maks. powiększenie: x1:5.2
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 74,6 × 119,3
Masa: 525
Stabilizator obrazu: tak

15. Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN II Art Sony ...

Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN II Art Sony  ...
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 24-70mm
Budowa: 19 / 15
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 84.1 - 34.3
Odległość min.: 17cm (24mm) ? 34cm (70mm)
Przysłona: 2.8 -
Wielkość: 87,8 × 120,2 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 745
Stabilizator obrazu: tak

16. Sigma C 16-300 mm f/3.5-6.7 DC OS do C ...

Sigma C 16-300 mm f/3.5-6.7 DC OS do C ...
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 16-300 mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Canon RF
Kąt wiedzenia: 83.2 - 5.4
Odległość min.: Od czujnika kamery: 6,7? / 17 cm (Wide) do 41,3? / 105 cm (Tele)
Przysłona: 3.5-6.7 -
Wielkość: 73.8 × 123.4
Masa: 615
Stabilizator obrazu: tak

17. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary ...

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary  ...
Typ: uniwersalny zoom
Zakres ogniskowej: 18-50 mm
Budowa: 13 / 10
Filtr o średnicy: 55 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: (APS-C): 76-5 ? 31.7 stopnia
Odległość min.: 12 cm
Przysłona: 2.8 - 22
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 65.4mm × 74.5mm
Masa: 290g

18. Canon EF-S 24 f/2.8 STM

Canon EF-S 24 f/2.8 STM
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 24 mm
Budowa: 6 elementów w 5 grupach
Filtr o średnicy: 52 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 59°
Odległość min.: 0.16m
Przysłona: 2.8
Maks. powiększenie: 0.27
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 68,2×22,8 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 125g
Stabilizator obrazu: brak

19. Tamron 150-500mm F/5-6.7 Di III VC VXD ...

Tamron 150-500mm F/5-6.7 Di III VC VXD ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-500 mm
Budowa: 25 elementów w 16 grupach
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 16.25 - 4.57
Odległość min.: 0,6 m
Przysłona: 5.0-6.7 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 225 - 750
Maks. powiększenie: x0.32
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 93 × 209.6
Masa: 1725 g
Stabilizator obrazu: tak

20. Canon RF 28-70mm f/2.8 IS STM (6535C00 ...

Canon RF 28-70mm f/2.8 IS STM (6535C00 ...
Typ: Zmiennoogniskowy
Zakres ogniskowej: 28-70mm
Budowa: 15 / 12
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Canon RF
Kąt wiedzenia: 65°
Odległość min.: 0,24 m
Przysłona: 2.8 - 22
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 28-70 mm
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 76.5 × 92.2 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 490 g
Stabilizator obrazu: tak

21. Sigma Sports 300-600 mm f/4.0 DG OS L- ...

Sigma Sports 300-600 mm f/4.0 DG OS L- ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 300-600 mm
Budowa: 28 / 21
System mocowania: L-mount
Kąt wiedzenia: 8.2 ? 4.1
Przysłona: 4.0 - 22
Kolor obudowy: biały
Stabilizator obrazu: tak

22. Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS SEL400 ...

Sony FE 400-800mm f/6.3-8 G OSS SEL400 ...
Typ: Teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 400-800mm
Budowa: 27 / 19
Filtr o średnicy: 105 mm
Kąt wiedzenia: 6° do 3°
Odległość min.: 170 cm (Szeroki), 350 cm (Tele)
Przysłona: 6.3-8.0 -
Wielkość: 119,8 × 346
Kolor obudowy: biały
Masa: 2470
Stabilizator obrazu: tak

23. Tamron 11-20mm F/2.8 Di III-A RXD Sony ...

Tamron 11-20mm F/2.8 Di III-A RXD Sony ...
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 11-20 mm
Budowa: 12 elementów w 10 grupach
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 105.20 - 71.35
Odległość min.: 0,15 m
Przysłona: 2.8 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 16.5 - 30
Maks. powiększenie: x1:4
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 73 × 86.2
Kolor obudowy: czarny
Masa: 335 g
Stabilizator obrazu: nie

24. Sony FE 600 mm f/4 GM OS

Sony FE 600 mm f/4 GM OS
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 600 mm
Budowa: 18 / 24
Filtr o średnicy: 40,5 mm
System mocowania: Sony
Kąt wiedzenia: 2,40°
Przysłona: 4.0 - 22.0
Wielkość: 163 × 6×449
Kolor obudowy: biały
Masa: 3040 g
Stabilizator obrazu: tak

25. Canon RF 1200mm f/8 L IS USM

Canon RF 1200mm f/8 L IS USM
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 1200 mm
Budowa: 26 / 18
Filtr o średnicy: 52 mm
System mocowania: Canon R
Odległość min.: 4,3 m
Przysłona: 8.0 - 64
Ilość listków przesłony: 9
Kolor obudowy: biały
Stabilizator obrazu: tak

26. Sigma 35mm f/1.2 DG DN Sony E

Sigma 35mm f/1.2 DG DN Sony E
Zakres ogniskowej: 35 mm
Budowa: 17 / 12
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 63,4°
Odległość min.: 0,3
Masa: 1090g

27. TTArtisan AF 27mm f/2.8 APS-C Fuji X

TTArtisan AF 27mm f/2.8 APS-C Fuji X
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 27 mm
Budowa: 6 elementów w 5 grupach
Filtr o średnicy: 39 mm
System mocowania: Fuji X
Kąt wiedzenia: 56
Odległość min.: 35
Przysłona: 2.8 -
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 61 × 29
Kolor obudowy: czarny
Masa: 94
Stabilizator obrazu: nie

28. Sigma 16-300mm f/3.5-6.7 DC OS Contemp ...

Sigma 16-300mm f/3.5-6.7 DC OS Contemp ...
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 16-300mm
Budowa: 20 elementów w 14 grupach
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Fuji X
Kąt wiedzenia: 83.2-5.4°
Odległość min.: 17-105 cm
Przysłona: f/3.5-6.7
Wielkość: 73.8 × 123.7mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 615 g
Stabilizator obrazu: tak

29. Panasonic Lumix S 24?60mm f/2.8 (S-E24 ...

Panasonic Lumix S 24?60mm f/2.8 (S-E24 ...
Typ: Standardowy
Zakres ogniskowej: 24-60mm
Budowa: 14 / 12
System mocowania: L-mount
Przysłona: 2.8 - 22
Wielkość: 84 × 99.9 mm
Kolor obudowy: czarny

30. Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (SEL ...

Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (SEL ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 200-600 mm
Budowa: 24 / 17
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Sony
Kąt wiedzenia: 12,4-4,1
Odległość min.: 2.4 m
Przysłona: 5.6-6.3 - 36
Ilość listków przesłony: 11
Wielkość: 318 × 111,5 mm
Masa: 2115g
Stabilizator obrazu: tak

Ranking popularności producentów urządzeń

Zestawienie tabelaryczne producentów w TOP 30
PozycjaProducentIlość urządzeńUdział procentowy
1.Sigma723.3%
2.Sony620%
3.Canon516.7%
4.Tamron413.3%
5.Nikon26.7%
6.Viltrox13.3%
7.TTArtisan13.3%
8.Pentax13.3%
9.Panasonic13.3%
10.Laowa13.3%
11.Fuji13.3%

*Uwaga: powyższe zestawienia tworzone są w oparciu o popularność produktów w porównywarkach cen (większa popularność, wyższa pozycja).

Porady przed zakupem (znacznie parametrów)

  • Typ: istnieje kilka rodzajów obiektywów, każdy z nich przystosowany jest do różnych zastosowań i stylów fotografowania.
    • Obiektywy standardowe - oferują ogniskową zbliżoną do perspektywy ludzkiego oka, idealne do codziennego użytku, są wszechstronne, dobrze nadają się zarówno do portretów, jak i fotografii krajobrazowej.
    • Obiektywy szerokokątne - zapewniają szerszy kąt widzenia niż standardowe, co jest idealne do fotografii krajobrazowej i architektonicznej, umożliwiają uchwycenie rozległych scen bez potrzeby oddalania się od fotografowanego obiektu.
    • Obiektywy makro - pozwalają na fotografowanie z bardzo bliskiej odległości, uwydatniając drobne szczegóły, są niezastąpione w fotografii przyrodniczej, pozwalając na uzyskanie dużych powiększeń małych obiektów, np owadów.
    • Rybie oko - charakteryzują się ekstremalnie szerokim kątem widzenia, tworząc efekt sferycznego zniekształcenia, są używane do twórczych i eksperymentalnych zdjęć, oferując unikalną perspektywę.
    • Teleobiektywy - pozwalają na fotografowanie odległych obiektów (dysponują bardzo dużym przybliżeniem), sprawdzają się w fotografii sportowej, przyrodniczej itp.
  • Zakres ogniskowej: krótsze ogniskowe (np. 24mm) zapewniają szerszy kąt widzenia, co jest idealne do krajobrazów lub fotografii architektonicznej, natomiast dłuższe (np. 200mm) pozwalają na uzyskanie efektu zbliżenia, sprawdzając się w fotografii portretowej, sportowej czy przyrodniczej. Ogniskowa ma również wpływ na perspektywę i proporcje obrazu, co jest istotnym elementem w kreowaniu kompozycji fotograficznej.
  • Budowa: często opisywana jako liczba elementów w grupach, np. 9 elementów w 7 grupach. Parametr ten odnosi się do ilości soczewek (elementów optycznych) użytych w obiektywie oraz do sposobu, w jaki są one ze sobą skonfigurowane (grupowane). Każdy element ma za zadanie korygować różne aberracje optyczne i poprawiać ogólną jakość obrazu, natomiast grupowanie soczewek pozwala na efektywniejszą korekcję oraz umożliwia zmniejszenie rozmiarów obiektywu. Zaawansowane obiektywy, zwłaszcza te z dużą ogniskową lub szerokim zakresem zoomu, mogą zawierać wiele elementów optycznych rozmieszczonych w skomplikowanych konfiguracjach. Elementy te mogą obejmować soczewki asferyczne, które pomagają redukować aberrację sferyczną oraz elementy z niskim współczynnikiem dyspersji, ograniczające aberrację chromatyczną.
  • Filtr o średnicy: określa rozmiar filtra, który można zamontować na obiektywie. Jest to ważny parametr dla fotografów planujących używanie filtrów ochronnych, polaryzacyjnych czy ND, ponieważ muszą oni dopasować filtry o odpowiedniej średnicy do gwintu swojego obiektywu. Średnica filtra jest zazwyczaj podawana w milimetrach (mm).
  • System mocowania: określa system mocowania, który umożliwia połączenie obiektywu z konkretną marką i modelem aparatu. Każdy producent aparatów może stosować własny, unikalny rodzaj bagnetu, np. Canon EF, Sony E, Fuji X itp.
  • Kąt wiedzenia: to zakres sceny, który jest w stanie uchwycić obiektyw z danej odległości, wyrażany zazwyczaj w stopniach. Wartość ta zależy od ogniskowej obiektywu ? krótsza ogniskowa daje szerszy kąt widzenia (polecane do fotografii krajobrazowej, architektonicznej, wnętrz), podczas gdy dłuższa ogniskowa oferuje węższy kąt (zalecane dla fotografii portretowej, sportowej oraz przyrodniczej).
  • Odległość min.: to najkrótsza odległość, z jakiej obiektyw jest w stanie prawidłowo wyświetlić obiekt na matrycy aparatu, zachowując ostrość. Ten parametr jest szczególnie istotny w makrofotografii, gdzie fotografuje się z bardzo bliska, aby uchwycić drobne szczegóły obiektów, ale ma również znaczenie w portretach i innych rodzajach fotografii, pozwalając na bliskie kadrowanie.
  • Przysłona: kontroluje ilość światła, które wpada do aparatu oraz wpływa na głębię ostrości obrazu. Jasne przysłony (np. f/1.4, f/2.0) pozwalają na fotografowanie w słabym oświetleniu bez konieczności zwiększania ISO, co jest korzystne dla zachowania jakości zdjęć bez szumu. Takie przysłony są również idealne do portretów, gdzie płytsza głębia ostrości pozwala na wyizolowanie fotografowanego obiektu od tła, zapewniając rozmycie, znane jako bokeh. Z kolei w fotografii krajobrazowej często stosuje się mniejsze wartości przysłony (np. f/8, f/11), co skutkuje większą głębią ostrości, zarówno na pierwszym, jak i na dalszym planie. Wartości takie pozwalają na uchwycenie szczegółów sceny w szerokim zakresie odległości. Przysłony średnie, takie jak f/5.6 czy f/8, są zalecane dla tradycyjnej fotografii ulicznej lub dokumentalnej, gdzie ważne jest uzyskanie dobrego balansu między ilością światła a głębią ostrości, aby efektywnie uchwycić dynamikę sceny.
  • Maks. powiększenie: to wartość, która wskazuje, jak bardzo możemy przybliżyć fotografowany obiekt bez fizycznego zbliżania się do niego, np.
    • 1:1 - jest to powiększenie typowe dla obiektywów makro. Pozwala na fotografowanie obiektów w ich rzeczywistej wielkości. Oznacza to, że obiekt jest odwzorowywany na matrycy aparatu w skali 1:1.
    • 1:2 (0,5x) - powiększenie, które pozwala na odwzorowanie obiektu w połowie jego rzeczywistej wielkości. Jest to przydatne w sytuacjach, gdzie chcemy uchwycić więcej kontekstu sceny wokół mniejszego obiektu, zachowując jednocześnie wysoki poziom detali.
    • 2:1 (2x) - powiększenie większe niż 1:1, rzadziej spotykane, ale dostępne w niektórych specjalistycznych obiektywach makro. Pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych zdjęć z bardzo bliskiej odległości, odwzorowując obiekt dwukrotnie większy niż jego rzeczywisty rozmiar. Jest to przydatne dla bardzo zaawansowanej makrofotografii, gdzie każdy detal ma znaczenie.
  • Ilość listków przesłony: wpływa na kształt otworu przysłony i w konsekwencji na wygląd rozmycia tła, znanego jako bokeh. Większa liczba listków, zwłaszcza gdy są one zaokrąglone, tworzy bardziej okrągłe i estetyczniejsze rozmycie, co jest pożądane w portretach i fotografii, gdzie głębia ostrości jest płytsza.
  • Stabilizator obrazu: technologia, która kompensuje niepożądane ruchy i drgania aparatu, co może prowadzić do rozmycia zdjęć, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych lub przy fotografowaniu z długimi ogniskowymi bez użycia statywu. Działa poprzez fizyczne przesuwanie elementów optycznych wewnątrz obiektywu lub za pomocą systemu optycznego, który koryguje wibracje w czasie rzeczywistym.

Opinie o produktach

-4[4]
Celestyna 1 rok temu
Bardzo interesuję się fotografią. Chciałam sobie kupić Nikona D5200. Zastanawiam się jednak czy lepiej kupić dwa obiektywy (standardowy i teleobiektyw), czy może jeden ale z szerokim zakresem ogniskowej. Chodzi o to, że chciałam fotografować dalekie obiekty, jak również robić portrety. Dwa dedykowane obiektywy to dużo wyższa cena niż jeden ze zmienną ogniskową, ale czy taki się sprawdzi w moim przypadku?
Odpowiedz
+2[10]
Magnes 12 lat temu
Myślałem, że dysponuję dobrej klasy lustrzanką, a tu widzę, że najdroższy obiektyw jest prawie trzykrotnie droższy niż mój cały korpus, a pewnie to i tak nie szczyt możliwości jeżeli chodzi o cenę
Odpowiedz
-3[5]
Ramirez 2 lata temu
@Magnes Nie ma sensu patrzeć na to w ten sposób. Obiektyw z górnej półki wymaga korpusu z górnej półki. W przeciwnym razie co z tego, że obiektyw będzie wysokiej klasy jak matryca wszystko popsuje np. przez swoje szumy … Po prostu należy kupować zarówno obiektyw, jak i korpus z tego samego segmentu.
Odpowiedz

Dodaj opinię do rankingu


Wyślij
Anuluj
Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.