Mamy prawie 500 poradników i rankingów oraz około 10 tyś. ocen produktów!

Logo strony Strefa Zakupowa
Rejestruj
Zmień czcionkę:

Ranking obiektywów marzec 2025 *

Podczas zakupów warto zwrócić uwagę na to, co wybierają inni. Dlatego zachęcam do zapoznania się z zestawieniem zamieszczonym poniżej. Zawiera ono 20 najpopularniejszych obiektywów w ostatnim czasie. Jednak samo zestawienie to nie wszystko co oferuje ta strona. Po kliknięciu w link danego produktu, zostaniesz przeniesiony na stronę, gdzie znajdziesz listę sklepów internetowych z danym produktem (lornetka), wraz cenami.

Ostatnia aktualizacja rankingu:

1. Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR

Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 70-210 mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Pentax
Kąt wiedzenia: 23 - 7.7,34.5 - 11.8
Odległość min.: 0,95 m
Przysłona: 4.0-32
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 107 - 322
Maks. powiększenie: x0.32
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 175×78,5 mm
Masa: 819g
Stabilizator obrazu: nie

2. Nikon Nikkor Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR

Nikon Nikkor Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Typ: Teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 180x600 mm
Budowa: 25 soczewek w 17 grupach (w tym 6 soczewek ED, 1 soczewka asferyczna oraz soczewka przednia z powłoką fluorową)
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: Format FX: 13° 40? do 4° 10?, Format DX: 9° do 2° 40?
Odległość min.: 130
Przysłona: 5.6-6.3 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 270 - 900
Maks. powiększenie: x0.25
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: Około 110 mm × 315,5 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 1950 g
Stabilizator obrazu: tak

3. Nikon NIKKOR Z 800mm f/6.3 VR S

Nikon NIKKOR Z 800mm f/6.3 VR S
Typ: Teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 800 mm
Budowa: 22 soczewki w 14 grupach (w tym 3 soczewki ED, 1 soczewka SR, 1 soczewka Fresnela (PF), soczewki z powłoką nanokrystaliczną oraz przednia soczewka z p
Filtr o średnicy: 6.3 -
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: Format FX: 3° 10, format DX: 2°
Odległość min.: 5 m
Przysłona: 6.3 -
Wielkość: Około 140 mm × 385 mm (maksymalna średnica × odległość od kołnierza mocowania obiektywu do końca obiektywu)
Kolor obudowy: czarny
Masa: Około 2385 g
Stabilizator obrazu: tak

4. Sony FE 28-70mm f/2 GM SEL2870GM

Sony FE 28-70mm f/2 GM SEL2870GM
Typ: Standardowy
Zakres ogniskowej: 28-70mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 86 mm
System mocowania: Sony FE
Odległość min.: 0,38 m
Przysłona: 2.0 -
Wielkość: 92.9 × 139.8 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 918
Stabilizator obrazu: brak

5. Sigma S 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM C ...

Sigma S 60-600mm f/4.5-6.3 DG OS HSM C ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 60-600 mm
Budowa: 25 / 19
Filtr o średnicy: 105 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 39,6 - 4,1 stopnia
Odległość min.: 60-260 cm
Przysłona: 4.5-6.3 - 22-32
Wielkość: 120,4×268,9 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 2700 g
Stabilizator obrazu: tak

6. Nikon Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S

Nikon Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S
Zakres ogniskowej: 24-70 mm
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Nikon Z
Przysłona: 2.8
Masa: 805 g

7. Tamron 18-300 mm F/3.5-6.3 Di III-A VC ...

Tamron 18-300 mm F/3.5-6.3 Di III-A VC ...
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 18-300 mm
Budowa: 19 elementów / 15 grup
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 77.2 - 5.3
Odległość min.: 15 cm
Przysłona: 3.5-6.3
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 27 - 450
Maks. powiększenie: 1:2 dla ogniskowej 18mm
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 75.5 × 125.6 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 620 g
Stabilizator obrazu: tak

8. Nikon F-S 200-500mm f/5.6

Nikon F-S 200-500mm f/5.6
Typ: tele
Zakres ogniskowej: 200-500 mm
Budowa: 19 / 12
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Nikon
Kąt wiedzenia: 12°20-5°00 (format FX)8°00-3°10 (format DX)
Odległość min.: 2,2
Przysłona: 5,6
Maks. powiększenie: 0.22x
Ilość listków przesłony: 9 (okrągły otwór przysłony)Przysłona elektromagnetyczna
Wielkość: ok. 108 × 267,5 mm
Masa: 2300g
Stabilizator obrazu: tak

9. Nikon Nikkor Z 600mm f/4 TC VR S

Nikon Nikkor Z 600mm f/4 TC VR S
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 600 mm
Budowa: 26 / 20
Filtr o średnicy: 46
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: 4° 10
Odległość min.: 430
Przysłona: 4.0 -
Wielkość: 165 × 437 mm
Masa: 3260 g
Stabilizator obrazu: tak

10. Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE

Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 5.2 mm
Budowa: 12 elementów w 10 grupach
Filtr o średnicy: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm)
System mocowania: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005
Kąt wiedzenia: 190
Odległość min.: 20
Przysłona: 2.8 - 20
Ilość listków przesłony: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005
Wielkość: 121.1 × 53.5 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 350 g
Stabilizator obrazu: 5.2mm, f/2.8, f/16, Canon RF, Pełna klatka, 190°, 20cm, około 1:33, 12 elementów w 10 grupach, 7, Brak, Montowany z tyłu filtr żelatynowy (35 × 20 mm), (121.1 × 83.6) × 53.5, 350g, ID: 23313, EAN: 4549292195675, MFR: 5554C005

11. Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN II Art Sony ...

Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN II Art Sony  ...
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 24-70mm
Budowa: 19 / 15
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 84.1 - 34.3
Odległość min.: 17cm (24mm) ? 34cm (70mm)
Przysłona: 2.8 -
Wielkość: 87,8 × 120,2 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 745
Stabilizator obrazu: tak

12. Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art Canon

Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art Canon
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 105 mm
Budowa: 17 / 12
Filtr o średnicy: 105 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 23,3 stopni
Odległość min.: 1,0
Przysłona: 1.4 - 16
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 105 mm
Maks. powiększenie: 0,12 (1:8,3)
Ilość listków przesłony: 9 (przysłona kołowa)
Wielkość: 115.9mm × 131.5mm
Masa: 1654 g

13. Sigma 150-600mm F5-6.3 DG DN OS Sony E

Sigma 150-600mm F5-6.3 DG DN OS Sony E
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-600 mm
Budowa: 25 elementów w 15 grupach (4x soczewki FLD, 2x SLD
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 16.4 - 4.1°
Odległość min.: 58cm (szeroki kąt) ? 280cm (tele)
Przysłona: f/5.0-6.3
Ilość listków przesłony: 9 (przysłona kołowa)
Wielkość: 109.4mm × 263.6mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 2100 g
Stabilizator obrazu: tak

14. Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR

Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR
Typ: uniwersalny zoom
Zakres ogniskowej: 24-70 mm
Budowa: 20 / 16
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Nikon
Kąt wiedzenia: 84-34°
Odległość min.: 0,38m
Przysłona: 2.8
Maks. powiększenie: 0.28x
Ilość listków przesłony: 9 (okrągły otwór przysłony)Elektromagnetyczny mechanizm przysłony
Wielkość: 88×154,5mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 1070g
Stabilizator obrazu: tak

15. Sony FE GM 24-70mm f/2,8 II

Sony FE GM 24-70mm f/2,8 II
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 24-70 mm
Budowa: 20 / 15
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: FF 84 ° - 34 ° / APS-C 61°-23°
Odległość min.: 0,21 m
Przysłona: 2.8 - 22
Ilość listków przesłony: 11
Kolor obudowy: czarny
Masa: 695 g
Stabilizator obrazu: brak

16. Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II SEL70 ...

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II SEL70 ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 70-200 mm
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Sony
Przysłona: 2.8 -
Ilość listków przesłony: 11
Wielkość: 88 × 200 mm
Kolor obudowy: biały
Masa: 1045 g
Stabilizator obrazu: tak

17. Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (SEL ...

Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (SEL ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 200-600 mm
Budowa: 24 / 17
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Sony
Kąt wiedzenia: 12,4-4,1
Odległość min.: 2.4 m
Przysłona: 5.6-6.3 - 36
Ilość listków przesłony: 11
Wielkość: 318 × 111,5 mm
Masa: 2115g
Stabilizator obrazu: tak

18. Tamron 50-400 mm F/4.5-6.3 Di III VC V ...

Tamron 50-400 mm F/4.5-6.3 Di III VC V ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 50-400 mm
Budowa: 50-400mm, f / 4.5-6.3, f / 22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 1
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 grupach, 9, Autofokus jest szybki i dokładny - zastosowano mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym VXD, tak, VC (kompensacja drgań), 67mm, Li
Kąt wiedzenia: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 grupach, 9, Autofokus jest szybki i dokładny - zastosowano mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym VXD, tak, VC (kompensacja drgań), 67mm, Li
Odległość min.: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 grupach, 9, Autofokus jest szybki i dokładny - zastosowano mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym VXD, tak, VC (kompensacja drgań), 67mm, Li
Przysłona: 4.5 - 6.3
Maks. powiększenie: 8x
Ilość listków przesłony: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 grupach, 9, Autofokus jest szybki i dokładny - zastosowano mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem l
Wielkość: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 gr
Masa: 1155 g
Stabilizator obrazu: 50-400mm, f/4.5-6.3, f/22-32, Sony FE, Sony FE (pełna klatka)Sony E (APS-C), 46°48- 6°11, 24.9cm, 1:2 (szerokokątne) / 1:4 (tele), 24 elementy w 18 grupach, 9, Autofokus jest szybki i dokładny - zastosowano mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym VXD, tak, VC (kompensacja drgań), 67mm, Li

19. Nikon Nikkor Z 24-120mm f/4 S

Nikon Nikkor Z 24-120mm f/4 S
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 24-120
Budowa: 16 / 13
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: 84
Odległość min.: 0,35 m
Przysłona: 4.0 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 36 - 180
Maks. powiększenie: x0.39
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 84 × 118
Kolor obudowy: czarny
Masa: 630 g
Stabilizator obrazu: brak

20. Nikon AF-S 24-120 f/4G ED VR

Nikon AF-S 24-120 f/4G ED VR
Typ: standardowy
Zakres ogniskowej: 24-120 mm
Budowa: 17 / 13
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Nikon F
Kąt wiedzenia: 84°-20°20
Odległość min.: 0,45 m
Przysłona: 4.0 - 22
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 36-180 mm
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 84×103.5 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 710g
Stabilizator obrazu: tak

21. Tamron 50-400mm f/4.5 DI III VC VXD do ...

Tamron 50-400mm f/4.5 DI III VC VXD do ...
Typ: Zmiennoogniskowy
Zakres ogniskowej: 50-400mm
Budowa: 24 / 18
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Nikon Z
Kąt wiedzenia: 46
Odległość min.: 24.9 cm
Przysłona: 4.5 - 32
Maks. powiększenie: x0.5
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 88.5 × 183.4
Kolor obudowy: czarny
Masa: 1180 g
Stabilizator obrazu: tak

22. Canon RF 200-800mm f/6,3-9 IS STM

Canon RF 200-800mm f/6,3-9 IS STM
Typ: Teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 200-800 mm
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Canon RF
Odległość min.: 0,8 m
Przysłona: 6.3-9 -
Kolor obudowy: biały
Stabilizator obrazu: tak

23. Sony FE G Master 400 mm f/2,8 GM OSS ( ...

Sony FE G Master 400 mm f/2,8 GM OSS ( ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 400 mm
Budowa: 23 / 17
Filtr o średnicy: 40,5 mm
System mocowania: Sony E
Kąt wiedzenia: 6° (35 mm) / 4° (APS-C)
Odległość min.: 2.7
Przysłona: 2.8 - 22
Ilość listków przesłony: 11
Wielkość: 359 × 158,1 mm
Masa: 2895 g
Stabilizator obrazu: jest

24. Canon RF 28-70mm f/2.8 IS STM (6535C00 ...

Canon RF 28-70mm f/2.8 IS STM (6535C00 ...
Typ: Zmiennoogniskowy
Zakres ogniskowej: 28-70mm
Budowa: 15 / 12
Filtr o średnicy: 67 mm
System mocowania: Canon RF
Kąt wiedzenia: 65°
Odległość min.: 0,24 m
Przysłona: 2.8 - 22
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 28-70 mm
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 76.5 × 92.2 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 490 g
Stabilizator obrazu: tak

25. Sigma C 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Ni ...

Sigma C 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Ni ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-600 mm
Budowa: 20 / 14
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Nikon F
Kąt wiedzenia: 16.4° -4.1°
Odległość min.: 2,8m
Przysłona: 5.0-6.3 - 22
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 105×260 mm
Masa: 1930g
Stabilizator obrazu: tak

26. Canon EF-S 24 f/2.8 STM

Canon EF-S 24 f/2.8 STM
Typ: szerokokątny
Zakres ogniskowej: 24 mm
Budowa: 6 elementów w 5 grupach
Filtr o średnicy: 52 mm
System mocowania: Canon EF
Kąt wiedzenia: 59°
Odległość min.: 0.16m
Przysłona: 2.8
Maks. powiększenie: 0.27
Ilość listków przesłony: 7
Wielkość: 68,2×22,8 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 125g
Stabilizator obrazu: brak

27. Sigma 28-105mm f/2.8 DG DN Art L-Mount

Sigma 28-105mm f/2.8 DG DN Art L-Mount
Typ: uniwersalny
Zakres ogniskowej: 28-105mm
Budowa: 18 / 13
Filtr o średnicy: 82 mm
System mocowania: L-Mount
Kąt wiedzenia: 75.4 - 23.3°
Odległość min.: 0,4 m
Przysłona: 2.8 -
Wielkość: 87,8 × 157,9
Kolor obudowy: czarny
Masa: 995
Stabilizator obrazu: brak

28. Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sports Nikon ...

Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sports Nikon ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 500 mm
Budowa: 16 elementów / 11 grup (1xSLD i 2xFLD)
Filtr o średnicy: 46 mm
System mocowania: Nikon F
Kąt wiedzenia: 5
Odległość min.: 3.5
Przysłona: 4.0-32
Wielkość: 144,8 × 380,3 mm
Masa: 3310g

29. Tamron SP 150-600mm F 5-6.3 Di VC USD ...

Tamron SP 150-600mm F 5-6.3 Di VC USD  ...
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 150-600 mm
Budowa: 21 / 13
Filtr o średnicy: 95 mm
System mocowania: Nikon
Kąt wiedzenia: 16°25 - 4°8
Odległość min.: 2.2 m
Przysłona: 5.0-6.3 -
Ekwiwalent ogniskowej (35 mm): 150 - 600
Maks. powiększenie: 1:3.9
Ilość listków przesłony: 9
Wielkość: 260.2 × 108.4 mm
Kolor obudowy: czarny
Masa: 2010g
Stabilizator obrazu: tak

30. Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM

Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM
Typ: teleobiektyw
Zakres ogniskowej: 100-500 mm
Budowa: 20 elementów w 14 grupach
Filtr o średnicy: 77 mm
System mocowania: Canon RF
Kąt wiedzenia: 20?4, 14?2.45, 24?5 (poziomo, pionowo, po przekątnej)
Odległość min.: 0.90
Przysłona: 4.5-7.1
Maks. powiększenie: x0.33
Ilość listków przesłony: 100-500mmZ konwerterem 1.4x:420?700mmZ konwerterem 2.0x:600?1000mm, f/4.5 przy 100mmf/5.6 przy 400mmf/7.1przy 500mmZ konwerterem 1.4x:f/8?f/10Z konwerterem 2.0x:f/11?f/14, f/32 przy 100mmf/54 przy 500mm, Canon RF, Pełna klatka, 24° dla 100mm5°dla 500
Wielkość: 93.8 × 207.6
Masa: 1530g
Stabilizator obrazu: tak

Ranking popularności producentów urządzeń

Zestawienie tabelaryczne producentów w TOP 30
PozycjaProducentIlość urządzeńUdział procentowy
1.Nikon826.7%
2.Sigma723.3%
3.Sony516.7%
4.Canon516.7%
5.Tamron413.3%
6.Pentax13.3%

*Uwaga: powyższe zestawienia tworzone są w oparciu o popularność produktów w porównywarkach cen (większa popularność, wyższa pozycja).

Porady przed zakupem (znacznie parametrów)

  • Typ: istnieje kilka rodzajów obiektywów, każdy z nich przystosowany jest do różnych zastosowań i stylów fotografowania.
    • Obiektywy standardowe - oferują ogniskową zbliżoną do perspektywy ludzkiego oka, idealne do codziennego użytku, są wszechstronne, dobrze nadają się zarówno do portretów, jak i fotografii krajobrazowej.
    • Obiektywy szerokokątne - zapewniają szerszy kąt widzenia niż standardowe, co jest idealne do fotografii krajobrazowej i architektonicznej, umożliwiają uchwycenie rozległych scen bez potrzeby oddalania się od fotografowanego obiektu.
    • Obiektywy makro - pozwalają na fotografowanie z bardzo bliskiej odległości, uwydatniając drobne szczegóły, są niezastąpione w fotografii przyrodniczej, pozwalając na uzyskanie dużych powiększeń małych obiektów, np owadów.
    • Rybie oko - charakteryzują się ekstremalnie szerokim kątem widzenia, tworząc efekt sferycznego zniekształcenia, są używane do twórczych i eksperymentalnych zdjęć, oferując unikalną perspektywę.
    • Teleobiektywy - pozwalają na fotografowanie odległych obiektów (dysponują bardzo dużym przybliżeniem), sprawdzają się w fotografii sportowej, przyrodniczej itp.
  • Zakres ogniskowej: krótsze ogniskowe (np. 24mm) zapewniają szerszy kąt widzenia, co jest idealne do krajobrazów lub fotografii architektonicznej, natomiast dłuższe (np. 200mm) pozwalają na uzyskanie efektu zbliżenia, sprawdzając się w fotografii portretowej, sportowej czy przyrodniczej. Ogniskowa ma również wpływ na perspektywę i proporcje obrazu, co jest istotnym elementem w kreowaniu kompozycji fotograficznej.
  • Budowa: często opisywana jako liczba elementów w grupach, np. 9 elementów w 7 grupach. Parametr ten odnosi się do ilości soczewek (elementów optycznych) użytych w obiektywie oraz do sposobu, w jaki są one ze sobą skonfigurowane (grupowane). Każdy element ma za zadanie korygować różne aberracje optyczne i poprawiać ogólną jakość obrazu, natomiast grupowanie soczewek pozwala na efektywniejszą korekcję oraz umożliwia zmniejszenie rozmiarów obiektywu. Zaawansowane obiektywy, zwłaszcza te z dużą ogniskową lub szerokim zakresem zoomu, mogą zawierać wiele elementów optycznych rozmieszczonych w skomplikowanych konfiguracjach. Elementy te mogą obejmować soczewki asferyczne, które pomagają redukować aberrację sferyczną oraz elementy z niskim współczynnikiem dyspersji, ograniczające aberrację chromatyczną.
  • Filtr o średnicy: określa rozmiar filtra, który można zamontować na obiektywie. Jest to ważny parametr dla fotografów planujących używanie filtrów ochronnych, polaryzacyjnych czy ND, ponieważ muszą oni dopasować filtry o odpowiedniej średnicy do gwintu swojego obiektywu. Średnica filtra jest zazwyczaj podawana w milimetrach (mm).
  • System mocowania: określa system mocowania, który umożliwia połączenie obiektywu z konkretną marką i modelem aparatu. Każdy producent aparatów może stosować własny, unikalny rodzaj bagnetu, np. Canon EF, Sony E, Fuji X itp.
  • Kąt wiedzenia: to zakres sceny, który jest w stanie uchwycić obiektyw z danej odległości, wyrażany zazwyczaj w stopniach. Wartość ta zależy od ogniskowej obiektywu ? krótsza ogniskowa daje szerszy kąt widzenia (polecane do fotografii krajobrazowej, architektonicznej, wnętrz), podczas gdy dłuższa ogniskowa oferuje węższy kąt (zalecane dla fotografii portretowej, sportowej oraz przyrodniczej).
  • Odległość min.: to najkrótsza odległość, z jakiej obiektyw jest w stanie prawidłowo wyświetlić obiekt na matrycy aparatu, zachowując ostrość. Ten parametr jest szczególnie istotny w makrofotografii, gdzie fotografuje się z bardzo bliska, aby uchwycić drobne szczegóły obiektów, ale ma również znaczenie w portretach i innych rodzajach fotografii, pozwalając na bliskie kadrowanie.
  • Przysłona: kontroluje ilość światła, które wpada do aparatu oraz wpływa na głębię ostrości obrazu. Jasne przysłony (np. f/1.4, f/2.0) pozwalają na fotografowanie w słabym oświetleniu bez konieczności zwiększania ISO, co jest korzystne dla zachowania jakości zdjęć bez szumu. Takie przysłony są również idealne do portretów, gdzie płytsza głębia ostrości pozwala na wyizolowanie fotografowanego obiektu od tła, zapewniając rozmycie, znane jako bokeh. Z kolei w fotografii krajobrazowej często stosuje się mniejsze wartości przysłony (np. f/8, f/11), co skutkuje większą głębią ostrości, zarówno na pierwszym, jak i na dalszym planie. Wartości takie pozwalają na uchwycenie szczegółów sceny w szerokim zakresie odległości. Przysłony średnie, takie jak f/5.6 czy f/8, są zalecane dla tradycyjnej fotografii ulicznej lub dokumentalnej, gdzie ważne jest uzyskanie dobrego balansu między ilością światła a głębią ostrości, aby efektywnie uchwycić dynamikę sceny.
  • Maks. powiększenie: to wartość, która wskazuje, jak bardzo możemy przybliżyć fotografowany obiekt bez fizycznego zbliżania się do niego, np.
    • 1:1 - jest to powiększenie typowe dla obiektywów makro. Pozwala na fotografowanie obiektów w ich rzeczywistej wielkości. Oznacza to, że obiekt jest odwzorowywany na matrycy aparatu w skali 1:1.
    • 1:2 (0,5x) - powiększenie, które pozwala na odwzorowanie obiektu w połowie jego rzeczywistej wielkości. Jest to przydatne w sytuacjach, gdzie chcemy uchwycić więcej kontekstu sceny wokół mniejszego obiektu, zachowując jednocześnie wysoki poziom detali.
    • 2:1 (2x) - powiększenie większe niż 1:1, rzadziej spotykane, ale dostępne w niektórych specjalistycznych obiektywach makro. Pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych zdjęć z bardzo bliskiej odległości, odwzorowując obiekt dwukrotnie większy niż jego rzeczywisty rozmiar. Jest to przydatne dla bardzo zaawansowanej makrofotografii, gdzie każdy detal ma znaczenie.
  • Ilość listków przesłony: wpływa na kształt otworu przysłony i w konsekwencji na wygląd rozmycia tła, znanego jako bokeh. Większa liczba listków, zwłaszcza gdy są one zaokrąglone, tworzy bardziej okrągłe i estetyczniejsze rozmycie, co jest pożądane w portretach i fotografii, gdzie głębia ostrości jest płytsza.
  • Stabilizator obrazu: technologia, która kompensuje niepożądane ruchy i drgania aparatu, co może prowadzić do rozmycia zdjęć, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych lub przy fotografowaniu z długimi ogniskowymi bez użycia statywu. Działa poprzez fizyczne przesuwanie elementów optycznych wewnątrz obiektywu lub za pomocą systemu optycznego, który koryguje wibracje w czasie rzeczywistym.

Opinie o produktach

-3[3]
Celestyna 1 rok temu
Bardzo interesuję się fotografią. Chciałam sobie kupić Nikona D5200. Zastanawiam się jednak czy lepiej kupić dwa obiektywy (standardowy i teleobiektyw), czy może jeden ale z szerokim zakresem ogniskowej. Chodzi o to, że chciałam fotografować dalekie obiekty, jak również robić portrety. Dwa dedykowane obiektywy to dużo wyższa cena niż jeden ze zmienną ogniskową, ale czy taki się sprawdzi w moim przypadku?
Odpowiedz
+3[9]
Magnes 12 lat temu
Myślałem, że dysponuję dobrej klasy lustrzanką, a tu widzę, że najdroższy obiektyw jest prawie trzykrotnie droższy niż mój cały korpus, a pewnie to i tak nie szczyt możliwości jeżeli chodzi o cenę
Odpowiedz
-2[4]
Ramirez 1 rok temu
@Magnes Nie ma sensu patrzeć na to w ten sposób. Obiektyw z górnej półki wymaga korpusu z górnej półki. W przeciwnym razie co z tego, że obiektyw będzie wysokiej klasy jak matryca wszystko popsuje np. przez swoje szumy … Po prostu należy kupować zarówno obiektyw, jak i korpus z tego samego segmentu.
Odpowiedz

Dodaj opinię do rankingu


Wyślij
Anuluj
Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.