10 stopni ładowania, Ekran LCD, Zabezpieczenie przeciwiskrowe, Zabezpieczenie przeciążeniowe, ochrona przed przeładowaniem, ochrona przed zwarciem, wskaźnik z inf. o naładowaniu, zabezpieczenie przed zamianą polaryzacji
ochrona przed przeładowaniem, ochrona przed zwarciem, posiada schowek na kable, wskaźnik z inf. o naładowaniu, ładowanie wolne / szybkie oraz rozruchowe (3 rodzaje)
10 stopni ładowania, Ekran LCD, Zabezpieczenie przeciwiskrowe, Zabezpieczenie przeciążeniowe, ochrona przed przeładowaniem, ochrona przed zwarciem, wskaźnik z inf. o naładowaniu, zabezpieczenie przed zamianą polaryzacji
10 stopni ładowania, Ekran LCD, Zabezpieczenie przeciwiskrowe, Zabezpieczenie przeciążeniowe, ochrona przed przeładowaniem, ochrona przed zwarciem, wskaźnik z inf. o naładowaniu, zabezpieczenie przed zamianą polaryzacji
10 stopni ładowania, Ekran LCD, Zabezpieczenie przeciwiskrowe, Zabezpieczenie przeciążeniowe, ochrona przed przeładowaniem, ochrona przed zwarciem, wskaźnik z inf. o naładowaniu, zabezpieczenie przed zamianą polaryzacji
WET (płynnych - kwasowych) GEL (żelowych) MF (bezobsługowych) AGM (z matą z włókna szklanego) EFB (do pojazdów z systemem Start-Stop) LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe)
*Uwaga: powyższe zestawienia tworzone są w oparciu o popularność produktów w porównywarkach cen (większa popularność, wyższa pozycja).
Porady przed zakupem (znacznie parametrów)
Typ: na rynku dostępne są prostowniki, które różnią się funkcjami, technologią i przeznaczeniem.
Prostowniki tradycyjne (transformatorowe) - to najprostsze urządzenia, które dzięki transformatorowi przekształcają prąd przemienny (AC) sieci na prąd stały (DC) potrzebny do ładowania akumulatorów. Często wymagają one ręcznego monitorowania procesu ładowania, aby uniknąć przeładowania akumulatora. Dedykowane są do akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Prostowniki mikroprocesorowe (inteligentne, automatyczne) - używają zaawansowanych układów elektronicznych sterowanych mikroprocesorem do precyzyjnego kontrolowania procesu ładowania, dostosowując go do specyficznych potrzeb akumulatora. Zwykle dedykowane do ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych, AGM oraz żelowych. Wyposażone są w elektronikę kontrolującą proces ładowania, automatycznie dostosowują napięcie i prąd w zależności od stanu akumulatora. Po naładowaniu przechodzą w tryb podtrzymania, co zapobiega przeładowaniu i degradacji akumulatora.
Prostowniki z funkcją rozruchu - oprócz możliwości ładowania, oferują one funkcję szybkiego rozruchu, co jest szczególnie przydatne w przypadku rozładowanych akumulatorów. Pozwalają na natychmiastowe uruchomienie pojazdu.
Napięcie wyjściowe: prostowniki są zaprojektowane do pracy z akumulatorami o określonym napięciu, najczęściej 12V, które jest standardem dla większości pojazdów osobowych, motocykli i lekkich pojazdów użytkowych. Istnieją również prostowniki przystosowane do akumulatorów o napięciu 6V, używanych w niektórych starszych pojazdach oraz modele obsługujące akumulatory 24V, stosowane głównie w ciężarówkach, autobusach i innych ciężkich pojazdach. Część prostowników oferuje możliwość wyboru określonego napięcia ładowania, np. między 6 a 12V lub 12 a 24 V.
Generowane natężenie: parametr ten wyrażany jest w amperach (A) i bezpośrednio wpływa na czas potrzebny do naładowania akumulatora oraz na jego żywotność. Zalecany prąd ładowania zwykle wynosi około 10% pojemności akumulatora, mierzonej w amperogodzinach (Ah). Na przykład dla akumulatora o pojemności 75 Ah, optymalny prąd ładowania wynosiłby zatem około 7,5 A. Przy zastosowaniu takiego prądu, cykl ładowania akumulatora do pełna, przy założeniu, że jest całkowicie rozładowany, może trwać około 10 do 12 godzin. Jest to związane z tym, że proces ładowania nie jest liniowy, a jego efektywność maleje w miarę zbliżania się do pełnego naładowania akumulatora.
Warto pamiętać, że stosowanie zbyt wysokiego prądu ładowania może prowadzić do przegrzania akumulatora, skracając jego żywotność lub nawet powodując jego trwałe uszkodzenie. Z kolei zbyt niski prąd może nie być wystarczający do pełnego naładowania akumulatora, co również nie jest zalecane. Nowoczesne prostowniki mikroprocesorowe automatycznie dostosowują prąd ładowania do aktualnego stanu akumulatora, co zapewnia optymalne warunki ładowania i większą żywotność akumulatora.
Poziom ochrony: określany jako IP (International Protection) wskazuje na poziom ochrony urządzenia przed przedostaniem się ciał stałych (np. pyłu) oraz płynów (np. wody) do jego wnętrza. Na przykład, oznaczenie IP20 dla prostownika wskazuje na jego zdolność do ochrony przed przedostaniem się dużych obiektów (pierwsza cyfra '2') oraz brak ochrony przed wodą (druga cyfra '0'). Dla porównania, prostownik z wyższym stopniem ochrony, np. IP65, byłby zabezpieczony zarówno przed pyłem (kompletna ochrona przed dostępem pyłu) jak i przed strumieniami wody z dowolnego kierunku, co czyni go odpowiednim do użytku w bardziej wymagających warunkach, np. na zewnątrz lub w wilgotnych środowiskach.
Inne możliwości: prostowniki samochodowe mogą być wyposażone w wiele funkcji dodatkowych, które usprawniają proces ładowania.
Funkcja rozruchu - pozwala na szybkie uruchomienie pojazdu nawet w przypadku całkowicie rozładowanego akumulatora. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach awaryjnych.
Diagnostyka akumulatora - niektóre prostowniki są wyposażone w funkcje diagnostyczne, które pozwalają ocenić stan akumulatora, w tym jego zdolność do utrzymania pojemności. Dzięki temu użytkownik może łatwo zidentyfikować akumulatory wymagające wymiany.
Ochrona przed przeładowaniem i odwrotnym podłączeniem - automatyczne systemy zabezpieczające chronią akumulator przed uszkodzeniem spowodowanym przez nadmierne ładowanie lub błędne podłączenie klem.
Regulacja prądu ładowania - umożliwia dostosowanie prądu ładowania do konkretnego typu i pojemności akumulatora, co zapewnia optymalne warunki ładowania i przedłuża żywotność akumulatora.
Tryby ładowania dla różnych typów akumulatorów - specjalne programy do ładowania akumulatorów żelowych, AGM czy kwasowo-ołowiowych, dostosowane do ich specyficznych wymagań.
Zabezpieczenie termiczne - ochrona przed przegrzaniem zarówno prostownika, jak i akumulatora, co zapobiega uszkodzeniom spowodowanym przez nadmierną temperaturę.
Opinie o produktach
0[2]
Monika
2 lata temu
Miałam ostatnio problem z odpaleniem mojego auta, bo całkiem rozładował mi się akumulator. Prawdopodobnie wynikało to z tego, że przypadkiem otworzyłam bagażnik (był lekko uchylony) i żarówka świeciła się w nim przez kilka dni. Na szczęście pożyczyłam prostownik od sąsiada. Chciałabym jednak na przyszłość zabezpieczyć się na taką sytuację, tym bardziej że idzie zima, a już ostatnio w chłodniejsze dni były problemy z odpalaniem. Jako kobieta nie za bardzo się znam, dlatego jakby ktoś był na tyle życzliwy, że poleciłby mi jakiś niedrogi prostownik, którym mogłabym podładować akumulator, to naprawdę byłabym mu bardzo wdzięczna.
Odpowiedz
-1[1]
Julek
2 lata temu
Napisz jaka tam jest pojemność akumulatora, to będzie łatwiej dopasować. Napięcie pewnie 12V, bo zakładam, że to samochód osobowy.
Odpowiedz
-1[1]
Monika
2 lata temu
Jest napisane 60Ah. Tak, jest to samochód osobowy.
Odpowiedz
-1[1]
Julek
2 lata temu
OZ S-CHARGER-20A.2 albo Yato YT-8304. Albo najlepiej idź do jakiegoś sklepu, spisz parametry z akumulatora - lub nawet podaje model samochodu i wersję silnika - i sprzedawca pewnie coś Ci dobierze dobrego.
Odpowiedz
-1[1]
Sebek2
8 miesięcy temu
Kup zwykły, transformatorowy na 12V, podłącz na około 10 godz. z ładowaniem ustawionym na 6A i będzie dobrze. A ile lat ma ten akumulator? Bo jeżeli więcej niż 5, to polecam zainwestować właśnie w niego i kupić nowy, a dać sobie spokój z prostownikiem.
Odpowiedz
Dodaj opinię do rankingu
Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.
Pokaż więcej...
Zgadzam się na zapisywanie Cookie (możesz również nacisnąć "Krzyżyk", aby wyrazić zgodę):
Opinie o produktach